Klasifikacija proizvoda po djelatnostima (KPD 2025)

Vjerujemo da ste se do sada već informirali o Fiskalizaciji 2.0 i svemu onome što ona donosi. Uz nju je usko vezana i klasifikacija proizvoda po djelatnostima. Pročitajte o čemu se radi u nastavku.
Ako se i niste ranije informirali o fiskalizaciji 2.0 svakako pročitajte naš raniji blog post o uvođenju novog Zakona o fiskalizaciji i svemu što nas novo čeka u narednim mjesecima tj. u novoj godini vezano za fiskalizaciju i obvezu slanja eRačuna.
Ako jeste informirani, naslov ovog teksta neće biti toliki novitet jer već znate da će svaki izdavatelj eRačuna biti obvezan svaku stavku računa povezati s klasifikacijskom oznakom iz Statističke klasifikacije i isto je tako prikazati na eRačunu s najmanje 6 znamenaka.
To dakako znači da će biti potrebno sve svoje proizvode i usluge označiti i klasificirati šifrom iz KPD 2025 (Klasifikacija proizvoda po djelatnostima).
Povezivanje proizvoda s ispravnom klasifikacijskom oznakom jest još jedna obveza za izdavatelja eRačuna, no u pitanju je obveza koju bi poduzetnik jednom morao izvršiti, i to prije početka obveznog izdavanja eRačuna, dakle upravo u ovom pripremnom razdoblju do početka primjene Zakona.
U aplikaciji Računi dostupna je mogućnost dodjele KPD klasifikacije proizvodima i uslugama, uz opciju automatskog klasificiranja većeg broja stavki odjednom, kao i naknadne izmjene klasifikacije prilikom izrade računa.

Što je to KPD 2025.?
Klasifikacija proizvoda po djelatnostima jest središnja klasifikacija proizvoda (i statistički standard) koji se koristi za prikupljanje i objavu podataka koji zahtijevaju razinu proizvoda te za međunarodnu razmjenu podataka, a pojam »proizvod« u ovoj se klasifikaciji odnosi na proizvode koji su rezultat ekonomske djelatnosti i podrazumijeva robu i usluge.KPD se može zamisliti kao složeni katalog koji prikazuje svaki proizvod ili uslugu (po područjima djelatnosti) kao rezultat određene gospodarske djelatnosti. Klasifikacija proizvoda kategorizira proizvode sa zajedničkim karakteristikama i pruža osnovu za pripremu i prikupljanje statističkih podataka za proizvodnju, raspodjelu, potrošnju, vanjsku trgovinu i transport tako definiranih jedinica.
Klasifikacija proizvoda po djelatnostima sastoji se od 6 hijerarhijskih razina pa tako:
- prva razina obuhvaća područja označena jedno slovnom šifrom
- druga razina obuhvaća odjeljke označene dvoznamenkastom brojčanom šifrom
- treća razina obuhvaća skupine označene troznamenkastom brojčanom šifrom
- četvrta razina obuhvaća razrede označene četveroznamenkastom brojčanom šifrom
- peta razina obuhvaća kategorije označene peteroznamenkastom brojčanom šifrom
- šesta razina obuhvaća potkategorije označene šesteroznamenkastom brojčanom šifrom.
Više o samim proizvodima tj. njihovoj klasifikaciji možete naći na sljedećoj poveznici - Odluka o Klasifikaciji proizvoda po djelatnostima Republike Hrvatske 2025. – KPD 2025.
Također valja znati da je KDP 2025. u potpunosti usklađen sa Statističkom klasifikacijom proizvoda po djelatnostima – CPA 2.2 Europske unije (Statistical Classification of Products by Activity, Version 2.2). te stoga ne čudi samo povezivanje sa eRačunima.
Određivanje odgovarajuće kpd oznake
Porezni obveznik dužan je pronaći odgovarajuću KPD šifru za svaki proizvod (robu ili uslugu) koju isporučuje i koju je naveo na eRačunu, uzimajući u obzir registriranu djelatnost izdavatelja računa prema NKD-u. Prema tome, obveznik će, ovisno o svojoj registriranoj djelatnosti, izabrati područje označeno slovom u KPD-u (primjerice G za Usluge trgovine na veliko i malo), a nakon toga odgovarajuću KPD oznaku sa šest znamenaka.Način određivanja odgovarajuće KPD oznake može se učiniti u tri koraka:
- Jasno definirati proizvod ili uslugu te koja djelatnost je u pozadini
Primjerice: uzgoj povrća, dinja i lubenica, korjenastog i gomoljastog povrća; prerada i konzerviranje krumpira; veleprodaja i sl. - Pronaći pripadajuću NKD djelatnost
Svaki proizvod u KPD-u 2025. povezan je s određenom djelatnosti prema NKD 2025. (npr. 01.13.0 - uzgoj povrća, dinja i lubenica, korjenastog i gomoljastog povrća)
Struktura šifre: 11.11.11 – prve četiri brojčane oznake odnose se na djelatnost, a zadnje se dvije brojčane oznake odnose na proizvod ili uslugu, a sve zajedno čini šifru prema KPD 2025. - Odabrati točnu KPD šifru
Pretraživanjem službenog KPD-a 2025. treba pronaći šifru koja najbolje opisuje vaš proizvod ili uslugu te pripadajuću djelatnost.
U nastavku pogledajte primjere za proizvod „krumpir” ovisno o djelatnostima.
| Proizvod / usluga | Primjer djelatnosti | KPD šifra | Naziv proizvoda / usluge |
|---|---|---|---|
| Krumpir | Uzgoj povrća, dinja i lubenica, korjenastog i gomoljastog povrća | 01.13.51 | Krumpir |
| Krumpir, zamrznut | Prerada i konzerviranje krumpira | 10.31.11 | Krumpir, zamrznut |
| Podugovarateljski poslovi kao dio prerade i konzerviranja krumpira | Posredovanje u trgovini na veliko hranom, pićima i duhanom | 10.31.99 | Prerada i konzerviranje krumpira |
| Sušeni krumpir, u obliku brašna, krupice, pahuljica, granula i peleta | Prerada i konzerviranje krumpira | 10.31.13 | Trgovina na veliko voćem i povrćem |
Također, obveznicima je, dakle, na raspolaganju baza svih statističkih klasifikacija pod nazivom KLASUS, koja sadržava i tražilicu dostupnu na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku (na mail adresu https://web.dzs.hr/App/klasus/).
Kada obveznik uspostavi ovakav sustav klasifikacije, mijenjat će ga samo u slučajevima promjena proizvoda ili dodavanja novih proizvoda.
U Relago aplikaciji već sada brzo i na jednostavan način možete upisivati potrebne KPD šifre uz svoje usluge i proizvode, uz opciju automatskog klasificiranja većeg broja stavki odjednom, kao i naknadne izmjene klasifikacije prilikom izrade računa, a sve kako biste se pravovremeno pripremili za Fiskalizaciju 2.0.
Dotada – ako već niste – isprobajte besplatno Relago aplikaciju Računi!
- Fiskalizacija 2.0: Informacijski posrednici - što su, zašto su važni i kako odabrati svog?
- Fiskalizacija 2.0: Vodič
- Fiskalizacija 2.0: Storniranje računa
- Fiskalizacija 2.0 i slanje/primanje eRačuna kod neprofitnih organizacija
- Fiskalizacija 2.0: Informacijski posrednici - što su, zašto su važni i kako odabrati svog?
- Fiskalizacija 2.0: Vodič
- 50 centi po km i trošak goriva
- Fiskalizacija 2.0: Storniranje računa
Klikom na gumb gore pristajem da me Relago kontaktira na uneseni email sa obavijestima o novim blog postovima.



