Interni akt – definicija, obaveze, sadržaj i primjeri

Datum: 13.12.2024.
Kategorija: Računi
  Racuni banner
Interni akt – definicija, obaveze, sadržaj i primjeri 1


Interni akt je pisana odluka koju donosi uprava poduzeća u svrhu definiranja različitih elemenata poslovanja, od strategije do uputa za rad, a potaknuta potrebom za jasnim definiranjem pojedinih poslovnih procesa ili na temelju zakonske regulative.

Interni akt – definicija, obaveze, sadržaj i primjeri 2

Interni akti u segmentu fiskalizacije

Porezna uprava definira zakonsku obvezu donošenja internog akta odnosno odluke o pravilima slijednosti numeričkih brojeva računa, popisu poslovnih prostora te dodijeljenim oznakama poslovnih prostora i naplatnih uređaja, ali i o visini blagajničkog maksimuma, a obveznik fiskalizacije ima ga obvezu predočiti za potrebe poreznog nadzora.

Iznos do kojeg obveznik fiskalizacije može na kraju radnog dana zadržati kao gotov novac u blagajni predstavlja blagajnički maksimum a njegovu visinu određuje obveznik fiskalizacije samostalno internim aktom, sukladno potrebama i uvjetima sigurnosti.

U ovom tekstu nećemo se detaljnije baviti blagajničkim maksimumom i pravilima određivanja istog već ćemo razraditi elemente internog akta koji se odnosi na numeraciju računa, poslovne prostore i naplatne uređaje.

Numeracija brojeva računa

Svaki račun mora sadržavati obavezne propisane elemente računa (koje smo spominjali u ranijem blog postu ), a jedan od najbitnijih elemenata je oznaka broja računa tj. numeracija brojeva računa.

Interna odluka o brojčanim oznakama računa određuje kako će zapravo naši računi biti numerirani.
Brojčani slijed kreće od 1. siječnja do 31. prosinca tekuće godine, i to od broja 1 nadalje po svakom poslovnom prostoru odnosno po naplatnom uređaju u poslovnom prostoru.

Važno je napomenuti:
  • prvi broj je oznaka broja računa u nizu,
  • nakon toga slijedi oznaka poslovnog prostora,
  • a onda oznaka naplatnog uređaja.

Oznake općenito mogu biti odvojene kosom ili ravnom crtom. To nije oznaka fizičkih prostora ili uređaja već definiranih cjelina samo za brojeve računa.
Velika većina korisnika ima samo jedan niz.

Interni akt – definicija, obaveze, sadržaj i primjeri 3
Ako u samom postupku fiskalizacije koristimo zajedničke brojeve računa za promet u gotovini/kartice i bezgotovinski promet - brojevi računa izdavanja računa za promet u gotovini neće uvijek slijediti isti niz.
Sama slijednost brojeva, naravno, vrijedi i za transakcijske račune – tj. numerički slijed se mora poštivati o kojim god računima se radi.

To znači da ako se u poslovnom prostoru brojevi računa određuju jedinstveno i to za sve blagajne i načine plaćanja onda brojevi računa slijede neprekinuti brojčani niz u svim blagajnama (npr. ukoliko su u nekom poslovnom prostoru 3 elektroničke blagajne onda prvi račun ima broj 1/01/01, drugi 2/01/01, itd., i to bez obzira na kojoj je blagajni račun ispostavljen.

Ali kada se u poslovnom prostoru broj računa određuje zasebno za svaku pojedinu elektroničku blagajnu ili način plaćanja, tada brojevi računa u svakoj blagajni slijede neprekinuti brojčani niz zasebno (npr. na prvoj blagajni prvi račun ima broj 1/01/01, drugi 2/01/01, a na drugoj blagajni prvi račun ima broj 1/01/02, a drugi 2/01/02 itd. ).

Primjeri internog akta

Ovdje ćemo prikazati dvije vrste akta, napravljene na način da odgovaraju propisima ali i načinu kako je postavljena aplikacija Računi:
  • samo jedan bezgotovinski (transakcijski) poslovni prostor – kao što je spomenuto u prvom primjeru gore (1/01/01, 2/01/01...) - preuzmi ovdje,
  • jedan transakcijski i jedan gotovinski poslovni prostor, svaki u zasebnom nizu - preuzmi ovdje.

Preuzmite koji Vam odgovara i prilagodite si svom slučaju, sa podacima o tvrtci i ostalim kako Vam odgovara...
Valja napomenuti da su na ovaj način u Relago Računima razdvojeni transakcijski i gotovinski/kartični računi te se tako dobivaju dva odvojena niza.
Stvari su tako jasnije, čišće za praćenje i razdvojene.

VAŽNA NAPOMENA: Sve ovo što ste postavili u Internom aktu je potrebno dobro provjeriti sa knjigovođom, potvrditi postavljeno ali im servirati i podatke za prijavu poslovnih prostora u Poreznu upravu, ako i sami nemate pristup u ePoreznu. Ipak za većinu nas to radi knjigovođa.

Naravno, iako je u aplikaciji predefiniran format broja računa, sve možete podesiti tako da se koristi format koji ste interno definirali, kakav god želite ili ste koristili ranije, do sada itd...

Svakako Vas pozivamo da, ako niste još do sada - da i sami isprobate o čemu govorimo i to klikom na zahtjev za besplatnu probu aplikacije Računi u trajanju od čak 14 dana. Računi banner
Relago arrowPovratak na popis Blog postova
Podijeli post
Relago Računi
Iz iste kategorije
Zadnji postovi
Pretplati me!

Klikom na gumb gore pristajem da me Relago kontaktira na uneseni email sa obavijestima o novim blog postovima.

Relago izdvojeni korisnici
Jednostavna fiskalizacija ne-gotovinskih računa