Fiskalizacija 2.0 i eRačuni: najava

Datum: 1.4.2025.
Kategorija: Računi
  Racuni banner
Fiskalizacija 2.0 i eRačuni: najava 1


Od 27.2.2025 do 28.03.2025 u javnom savjetovanju bio je prijedlog novog Zakona o fiskalizaciji (tzv. „Fiskalizacija 2.0“) koji bi trebao zamijeniti postojeći Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom, a njegova primjena najavljuje se od 1.1.2026.

Fiskalizacija 2.0 i eRačuni: najava 2

Opseg novog zakona o fiskalizaciji

Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom u najvećem dijelu počeo se primjenjivati od 1.1.2023. godine, a od donošenja zakon se mijenjao nekoliko puta.
U postupcima javne nabave (B2G) primjenjuje se izdavanje i slanje računa u elektroničkom obliku od 1.7.2019. godine.

Kao što se može vidjeti iz samog naziva prijedloga zakona, novi zakon o fiskalizaciji neće se odnositi na fiskalizaciju samo računa plaćenih gotovinom/karticom (kako je sada) već na sve račune izdane (ali i primljene) neovisno o načinu plaćanja.
Također, novi zakon uvodi i obvezu izdavanja/primanja eRačuna za sva poduzeća u B2B poslovanju (a ne samo u B2G) poslovanju kao što je bilo dosad.

Novim prijedlogom zakona o fiskalizaciji regulira se porezni i pravni okvir u tri segmenta:
  • Fiskalizacija svih računa u segmentu krajnje potrošnje (B2C)
  • Izdavanje i fiskalizacija eRačuna između poreznih obveznika (B2B)
  • Fiskalizaciju izdanih računa prema javnim tijelima (B2G)
Da ponovimo, eRačun predstavlja račun izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku, a koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu „strojno čitljivom formatu“ prema EU normi 16931-1:2017 i specifikaciji Hrvatskog zavoda na norme.
Fiskalizacija eRačuna predstavlja postupak kojim se u sustav za fiskalizaciju dostavljaju propisani podaci iz eRačuna, a koji obuhvaća fiskalizaciju izdavanja i primanja eRačuna.

Fiskalizacija 2.0 i eRačuni: najava 3

Izdavanje i fiskalizacija eRačuna

Pod pojmom „izdavatelji eRačuna“ i „primatelji eRačuna“ obuhvaćeni su:
  • „tuzemni“ porezni obveznici upisani u registar obveznika PDV-a,
  • obveznici poreza na dohodak od samostalne djelatnosti,
  • obveznici poreza na dobit koji nisu upisani u registar obveznika PDV-a, ali i
  • tijela državne i lokalne uprave upisane u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika, a koji imaju obvezu izdavanja/primanja eRačuna te fiskalizacije istih.


Prijedlogom zakona obvezuju se porezni obveznici na razmjenu eRačuna (slanje i prijem) te fiskalizaciju podataka iz eRačuna.
Izdavatelj eRačuna obvezan je izdati eRačun za tuzemne transakcije koje obavlja primatelju eRačuna, osim ako je izuzet od obveze izdavanja računa prema posebnom propisu.
Izuzeće od obveze izdavanja i fiskalizacije eRačuna obuhvaća transakcije koje se plaćaju gotovinom ili karticom i za koje je već izdan i fiskaliziran račun.

Razmjena eRačuna obavlja se putem „pristupnih točaka“ koje omogućuju sigurnu razmjenu eRačuna kroz standardizirane formate, ali i kroz druge tehnologije i procedure ako se njima osigurava vjerodostojnost podrijetla, cjelovitost sadržaja i čitljivost od izdavanja do kraja roka čuvanja eRačuna (11 godina od isteka poslovne godine na koju se odnosi).

Fiskalizaciju eRačuna obavezan je provoditi izdavatelj eRačuna, u odvojenom postupku od slanja eRačuna, ali u trenutku izdavanja eRačuna. Fiskalizaciju primljenog eRačuna primatelj je dužan provesti u odvojenom postupku od prijema eRačuna i to najkasnije pet radnih dana od primitka eRačuna.

Nadalje, izdavatelj eRačuna obvezan je svaku stavku računa povezati s klasifikacijskom oznakom iz Statističke klasifikacije i prikazati je na eRačunu s najmanje 6 znamenaka. To znači da će biti potrebno sve svoje proizvode i usluge označiti i klasificirati šifrom iz KPD 2025.

Fiskalizacija 2.0 i eRačuni: najava 3

Sustav eIzvještavanja

Porezni obveznici imati će obvezu slanja izvještaja digitalnim putem (kroz sustav „eIzvještavanja“), npr. ako primatelj eRačuna odbije eRačun u prethodnom mjesecu obvezan će biti dostaviti podatke do 20-tog u mjesecu u sustav eIzvještavanja o samom računu i razlogu odbijanja, ili obvezu da izdavatelji eRačuna dostavljaju podatke o eRačunima i datumu naplate istih do 20-tog u mjesecu za prethodni mjesec.

Rokovi primjene

Novi zakon trebao bi stupiti na snagu od 1.9.2025. godine kako bi svi sudionici mogli testirati promjene na informatičkim rješenjima vezanim za razmjenu i fiskalizaciju eRačuna te eIzvještavanje.

Nadalje, od 1.1.2026. uvodi se obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za porezne obveznike u sustavu PDV-a te obveza zaprimanja eRačuna za porezne obveznike koji nisu u sustavu PDV-a (trgovačka društva, obrtnici, slobodna zanimanja, državni proračun, jedinice lokalne i područne itd.) dok se od 1.1.2027. uvodi obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za porezne obveznike koji nisu u sustavu PDV-a.

Bitno je naglasiti da Relago aktivno prati javno savjetovanje predloženog zakona ali sve druge relevantne izvore kako bi pravovremeno pripremio aplikaciju Računi za primjenu novog zakona te pojednostavio provođenje novih zakonskih obveza naših korisnika. Računi banner
Relago arrowPovratak na popis Blog postova
Podijeli post
Relago Računi
Iz iste kategorije
Zadnji postovi
Pretplati me!

Klikom na gumb gore pristajem da me Relago kontaktira na uneseni email sa obavijestima o novim blog postovima.

Relago izdvojeni korisnici
Relago Putni nalazi